Lămurire cu privire la scrisoarea „Frământările unor mireni ortodocși…”

Iată comentariul scris de Dinu Tigoianu despre scrisoarea semnată de acesta și de un grup de ortodocși:

https://invataturilesfintilorparinti.wordpress.com/2018/10/12/framantarile-unor-mireni-ortodocsi-cu-privire-la-pozitia-tuturor-parintilor-ingraditi-de-erezie/#comment-2135

„În luna martie 2016, cu puțin timp înainte de întrunirea Sinodului mincinos din Creta, am luat parte la un minunat eveniment desfășurat în Grecia la Pireu, un simpozion la care au participat cinci mitropoliți greci, părinți aghioriți, profesori, teologi, membrii Sinaxei de la Volos, mulți părinți greci și câțiva români. A participat de asemeni și Episcopul Longhin, iar din partea mitropolitului Gavriil de Lovech (Bulgaria) a fost citită o scrisoare în care saluta simpozionul, și arătându-și conglăsuirea cu ceilalți.

Simpozionul a ținut peste 10 ore și fiecare dintre cei menționați au avut omilii înălțătoare, argumentate patristic și care condamnau vehement textele presinodale ce urmau a fi validate în cadrul Sinodului tâlhăresc din Creta, câteva luni mai târziu. Aceștia toți într-un glas, au afirmat că vor întrerupe comuniunea cu toți cei care vor accepta aceste texte eretice. Însă, din nefericire, acest lucru nu s-a întâmplat.

După adunarea din Creta, din partea participanților la simpozion, au urmat câteva articole și scrisori timide în care se condamnau „textele sinodale”, și atât. Nimic mai mult.

Apoi, după o perioadă de tăcere, au apărut primele semne de „iconomie” și „dragoste”, chipurile pentru poporul „neștiutor” și „necatehizat”. De aici s-a născut o stare de confuzie, întreținută de unii părinți, atât în Grecia, cât și în România. Cei care au născocit adoptarea „iconomiei” în dogmele bisericești au început să îi atace și să îi discrediteze pe cei patristici (athoniții), învinovățindu-i că sunt „super-acriviști” și „zelotiști”, ba chiar „schismatici. În felul acesta, indirect ei îi condamnă și pe Sfinții Părinți care au fost în totalitate cu acrivie față de dogme. O parte din părinții îngrădiți din România, având în frunte un mirean „teolog”, s-au solidarizat imediat cu părinții greci care susțineau neobosit și impuneau calea „iconomiei”, ca fiind cea patristică. În felul acesta, s-a produs o dezbinare în rândul părinților, dar și a mirenilor, care până la momentul acela erau împreună-luptători în privința îngrădirii de erezia ecumenistă legiferată în Creta.

În urma acestor, confuzii, noi mirenii, mădulare ale Bisericii fiind și noi, am decis să alcătuim o scrisoare, pe care să o adresăm părinților români îngrădiți, dar care nu și-au exprimat limpede poziția.

Am fost acuzați că prin această scrisoare am produs dezbinare, însă nu noi am făcut aceasta, ci acest acest lucru l-au făcut cei care s-au îndepărtat de frații lor preoți prin neconglăsuire, considerându-i schismatici.

Văzând aceste lucruri neplăcute, ne-am manifestat nemulțumirea și „frământările”, alcătuind o scrisoare pe care urma să o înmânăm părinților noștri și să aflăm poziția lor.

Pentru că la ultima sinaxă (Mestecăniș) nu a fost posibilă participarea mirenilor, am voit ca scrisoarea să fie citită în cadrul sinaxei și părinții de acolo să afle de „frământările” noastre, însă acest lucru nu s-a întâmplat.

De asemeni, ni s-a făgăduit că o sinaxă cu mirenii va avea loc la Schitul Rădeni, a doua zi. Pentru că nici acest lucru nu s-a întâmplat, am așteptat cu răbdare Comunicatul care cuprindea concluziile sinaxei. Spre uimirea noastră nici aceste concluzii nu reflectau răspunsuri la neliniștea noastră. Văzând acest lucru, cum că se măresc confuziile, am decis să trimitem personal scrisoarea noastră părinților, ca să aflăm părerea Sfințiilor lor. Și pentru că nu am primit niciun răspuns, am hotărât să o publicăm pe internet, ca să se facă mai bine auzită dorința noastră.

Iar acest lucru l-am făcut doar la inițiativa noastră, „a mirenilor ortodocși îngrădiți de erezia ecumenistă”, fără nicio înfluență a vreunui părinte român sau athonit.

Pentru că am fost acuzați și de faptul că am publicat-o fără binecuvântare, această atitudine a noastră, o argumentăm prin libertatea pe care ne-a dăruit-o Hristos-Adevărul și Care poruncește prin gura Apostolului Său: „Cu preț ați fost răscumpărați. Nu vă faceți robi oamenilor” (I Corinteni 7, 23).

Îmi cer iertare tuturor celor pe care i-am smintit și Dumnezeu să ne ierte pe toți!

Semnează,

Dinu Tigoianu – Rm. Sărat

19 octombrie 2018”

 

 

Acest articol a fost publicat în Ecumenism, Evenimente cotidiene importante. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

16 răspunsuri la Lămurire cu privire la scrisoarea „Frământările unor mireni ortodocși…”

  1. Mike Sutton zice:

    Dinule draga,

    Foarte concis, frumos si la obiect ! Cei care intretin o stare de confuzie, ori sunt NE-hotarati, ori sunt indiferenti la mantuirea lor, in primul rand !
    A fi Ortodox inseamna a iubi toate sufletele si fiecare suflet in parte ! Aceasta este Dragostea in Adevar ! A trai pe deplin constient ca aceste suflete sunt ale lui Dumnezeu, iar viata aceasta este unica Sansa a tuturor sufletelor si a fiecarui suflet in parte, unica si nepretuita Sansa de a se intoarce (de a ne intoarce) inapoi la Dumnezeul Cel Viu, la Sfanta Treime ! Suntem trecatori, nu stim cand „plecam”, nu stim cand si cum aceasta nepretuita Sansa a noastra se termina ! Nu avem absolut niciun control cand va fi asta ! Numai Bunul Dumnezeu stie, El are controlul absolut a tot ceea ce se intampla, a tot ceea ce ni se intampla ! Iata, asadar ca este extrem de riscant, chiar si pentru o clipa, a iesi afara din tabara lui Hristos Care este Calea, Adevarul si Viata ! DOAMNE FERESTE !!!!!
    Nu iubim pe vrajmasii nostri ca simpli oameni ci ca fapturi ale lui Dumnezeu ! Iubim sufletele lor !

    Bunul Dumnezeu sa mantuiasca toate sufletele !
    mircea

    Apreciază

  2. Dinu T. zice:

    Ma minunez si sunt foarte surprins, cat de multi oameni de bine s-au ingramadit sa puna comentarii la aceasta lamurire. Probabil ca a mai ramas doar un singur cap de acuzare : Voi mirenii indrazneti si obraznici, sunteti cu totii vinovati si plini de mandrie, neavand discernamant, pentru ca voiti sa-i urmati pe Sfinti.

    Apreciat de 1 persoană

  3. Dinu T. zice:

    Am primit pe mail de la o doamna :

    Parerea mea este ca daca preotii nu v-au raspuns in privat, facand publica scrisoarea, nici atat! Ati creat mai multa zazanie publicand pe net. Iertati. Cum se numeste duhovnicul dvs?

    Si raspunsul meu :

    De mic copil am duhovnic un medic psihiatru si fac ascultare neconditionata de el si vad ca am rezultate foarte bune. Ce credeti, am sanse de mantuire? Nu as vrea sa fiu paranoia si sa va smintesc, insa cred ca aveti atitudine de securista !!!

    Iertati-ma, Dumnezeu sa va ierte si sa va ajute sa scapati de gheronto-latrie, care inseamna patima idolatrizarii duhovnicilor, adica, a pune pe duhovnic mai presus de Adevar. Pai, atunci duhovnicii de ce s-au mai ingradit de duhovnicii lor, Ierarhii, nu tot din pricina minciunii si a ereziei?

    PS.1. Spuneti-mi va rog, cine a fost duhovnicul Sfantului Maxim Marturisitorul, in ultimii 8-9 ani din viata, cat a stat in exil, dar si cat timp toate Patriarhiile, toti ierarhii si toti preotii erau in erezia monotelita? Pe cine au avut duhovnic cei 250 de ortodocsi din Constantinopol, timp de 50 de ani, pana cand a venit Sfantul Grigorie Teologul si a gasit turma fara niciun Preot sau Episcop? Toate bisericile erau la vremea aceea monotelite impreuna si cei aproape 250 000 de constantinopolitani. Cititi cu atentie cartea Vulturul Ranit, dar si Strajerii Ortodoxiei si poate veti reusi sa va izbaviti de gherontolatrie.

    PS.2. Cu siguranta ca ma spovedesc la un preot, insa povatuitorul nu este obligatoriu sa fie preot. Asa invata Biserica. Gheron Iosif nu a fost preot, insa avea in ascultare, in obstea sa preoti. Cuviosul Paisie Aghioritul nu era preot, insa povatuia chiar si Mitropoliti. Si alte exemple aflati in Pateric. Ce anume vreti sa mai aflati de la mine? Daca sunt in inselare? Sigur, sunt cel mai inselat om, insa sunt ortodox si nu iubesc minciuna si confuzia, ci doar Adevarul, Care este Hristos. In rest, Dumnezeu sa va mantuiasca !!!

    PS.3.Indraznesc sa va dau un sfat crestinesc si fratesc : Sa nu mai iscoditi pe nimeni niciodata, pentru ca lucrul acesta nu e crestinesc, ci sa priviti faptele si marturisirea lor, iar apoi va veti incredinta daca urmeaza Adevarul sau minciuna. Dar ca sa puteti face asta, trebuie ca dvs insiva sa cunoasteti Adevarul. Apoi, lesne veti putea discerne. Restul e beletristica ieftina.

    Va rog din suflet, iertati-mi ironia si Dumnezeu sa va ierte.

    Cu toata dragostea si pretuirea,

    fratele dvs in Hristos, Dinu.

    Apreciază

    • Cristian D. zice:

      @ Dinu T.

      Spuneti asa: „insa povatuitorul nu este obligatoriu sa fie preot. Asa invata Biserica”. Eu am citit mai demult undeva (nu retin unde) ca numai monahii pot avea ca duhovnici alti monahi, care nu sunt si preoti, dar regula nu s-ar aplica si pentru mireni. Poate puteti aduce ceva dovezi din vechime despre subiect, pentru ca imi pare a fi f. important pentru vremurile pe care le traim. Multumesc.

      Apreciază

      • Dinu T. zice:

        @Cristian D.

        Sunt multe exemple de povatuitori monahi, chiar si mireni. Cititi Vietile Sfintilor si veti gasi foarte multe cazuri. Printre pelerinii care viziteaza Sfantul Munte Athos sunt si multi mireni care merg si cer sfat si povata pt problemele familiale, chiar si de la simpli monahi. In Istoria recenta a Romaniei aflam un mirean virtuos : Mos Gheorghe Lazar, care povatuia chiar monahi si preoti, facand multe minuni. Binenteles, nu spovedea si nu impartasea pe nimeni, fiind mirean, insa pentru ca era luminat de Harul Dumnezeiesc, dadea sfaturi foarte bune si era harismatic. Dealtfel, un preot daca este ortodox, te poate spovedi, impartasi, boteza, cununa, inmormanta, poate face Sfanta Liturghie, insa daca nu e luminat de Har, poate sfatui gresit. Si in Romania gasim foarte multi preoti inselati : „vazatori cu duhul”, „facatori de minuni” si „harismatici”, ca sa nu mai vorbim de unii duhovnici „mari”, care pana la sinodul din Creta aveau nume de „povatuitori iscusiti”, iar apoi au ramas in comuniune cu ereticii, vadindu-se astfel „duhovnicia” lor. Deci nu este nimeni negreselnic, toti suntem vulnerabili, de aceea, orice sfat primit de la oricine, trebuieste sa-l trcem prin filtrul Sfintei Scripturi si a Sfintilor Parinti, ale caror invataturi trebuie sa le cunoastem neconditionat. Iertati.

        Apreciază

  4. Adrian zice:

    Sa ma iertati, dar aceasta atitudine a preotilor care nu raspund la intrebari, chiar fiind data aceasta situatie delicata in care ne aflam si chiar daca ei nu comnunica prea bine intre ei, atitudine de a ignora, e similara ignorantei episcopilor de dupa sinodul din Creta care lasau oamenii sa stea ca prostii pe la geamurile lor nefiind vrednici de raspunsurile lor. In afara de cei care participa la sinaxe, chiar daca nu le face placere, si prin asta arata ca le pasa de oameni, de a nu crea tulburare si confuzie, singurul care a dat un raspuns la prima scrisoare d-lui Dinu a fost pr Ciprian Staicu dar si acele raspunsuri au fost date cu un are de superioritate, mai mult in batjocura, din pacate. Eu unul mai ascult predicile parintilor dar nu mai am incredere in toti. Iertati si Doamne ajuta!

    Apreciază

  5. roman zice:

    Da, sunt lamuriri foarte importante! A fost destul timp si se putea sa primiti un raspuns.Eu nu cred ca sunt motive de ingrijorare din partea Parintilor de la Radeni,dar meritati, ptr efortul facut sa primiti un raspuns,ptr a nu se interpreta nimic si de catre nimeni gresit.Poate totusi va veni acum,facand aceste lamuriri ,,la parcursul in timp” al acestei scrisor,nu deznadajduiti.Iertati-ma!

    Apreciază

  6. bogdana zice:

    Tacerea preotilor este un raspuns!

    Apreciază

  7. Dinu T. zice:

    Niciodata nu s-au indreptat cele bisericesti prin solutii de mijloc. Intre lumina si intuneric poate cineva sa spuna ca exista ceva de mijloc, numit inserare sau amurg? Iar intermediere intre adevar si minciuna nu poate nimeni sa gandeasca, oricat s-ar stradui. Mijloc de impacare intre adevar si minciuna nu exista. In probleme de credinta nu incape pogoramantul si iconomia, deoarece pogoramantul provoaca imputinarea credintei. Asta ar fi egal cu a spune : Taie-ti capul si du-te unde vrei. (Sf.Ier.Marcu Evghenicul) Cei care se prefac ca marturisesc credinta ortodoxa sanatoasa, insa au comuniune bisericeasca cu ereticii, daca dupa mustrare nu se indeparteaza de acestia, atunci nu numai sa nu mai aveti comuniune bisericeasca cu ei, dar nici frati sa-i mai numiti. (Sf.Ier.Vasilie cel Mare)

    Apreciază

  8. Dinu T. zice:

    Intrucat am fost acuzati ca postam pe internet anumite articole si ca facem dezbinare si sminteala, intrebam si noi, nedumeriti fiind : Parinti nostri care s-au ingradit de Ierarhii ecumenisti, cum si-au facut cunoscuta ingradirea si neconglasuirea cu erezia, nu tot prin intermediul internetului? Nu tot pe internet au postat anumite „Scrisori deschise”, in care le cereau Ierarhilor sa-si faca publica pozitia? Facem noi alteceva decat au facut si parintii nostri? Daca nu, atunci de ce ne acuza? Adica sfintiile lor au dreptul sa atraga atentia Ierarhilor, pe internet, insa noi nu avem dreptul sa strigam, atunci cand si ei gresesc? Ce inseamna acest lucru din partea lor, nu cumva este „papiki eclesiologia”? Apoi mai spun ca internetul este un „instrument demonic”. Intr-adevar asa este insa, in care moment internetul este satanic, doar atunci cand postam noi? Iar cand posteaza sfintiile lor anumite comunicate nu mai este demonic, ci „ortodox”? Nimeni nu este infailibil, ci doar Unul Dumnezeu si cu totii putem gresi, fie clerici, fie ierarhi, fie mireni. Au fost multe cazuri in Istoria Bisericii cand si unii Sfinti au gresit, dar mai apoi s-au lasat indreptati. Asa ca mirenii, pentru ca sunt si ei madulare ale Bisericii lui Hristos, pot atrage atentia celor care gresesc, daca cei care sunt in masura sa o faca, nu o fac. Iertati.

    Apreciază

  9. Cosmin M. zice:

    Si eu sunt de parere ca deja ni s-a raspuns- prin tacere vinovata! Cei care ii vad sa-i intrebe direct, in public pe acesti preoti!
    Off topic: intreb , ce semnificatie are pomenirea fostilor patriarhi la Sf Liturghie? Arata comuniunea cu ei? Eu nu- l vad pe Teoctist ortodox, de exemplu. Ara trebui discutat. Nu sintem sinod, dar nici oi si berbeci blegi! Doamne ajuta!

    Apreciază

    • Dinu T. zice:

      In Grecia si Sfantul Munte, nu exista atatea pomeniri la Vohodul Mare, ca la noi. Ci pomenesc Ierarhul (daca e ortodox) apoi zice, „pe voi pe toti..” si apoi intra in Altar cu Sfintele Daruri. Cu atat mai mult nu ar trebui pomeniti, pt ca cu au fost ecumenisti activisti cu totii.

      Apreciază

  10. socaciu90 zice:

    Dacă vrei să le ierți lor păcatul, iartă-l. Dacă nu, șterge-mă și pe mine din cartea Ta. Și fiecare dintre sfinți, având aceeași compătimire, se ruga pentru ceilalți. Așadar, și noi, dacă dorim să umblăm pe urmele lor, să nu avem în vedere numai cele ale mântuirii noastre, ci să ne rugăm și pentru lume, miluind și îndurându-ne de cei ce trăiesc în viață stricată, de cei întăriți în erezii, de cei împotmoliți în înșelare, de cei întunecați din neamuri, simplu, de toți oamenii.
    Sfântul Teodor Studitul, Catehezele mici. Cateheza 52

    Apreciază

Lasă un răspuns către Dinu T. Anulează răspunsul