Faptul că horepiscopii nu pot hirotoni alți episcopi sau horepiscopi e un argument suficient care să demonteze toată minciuna bombastică despre așa-zisa schismă a episcopului Artemie, scornită de adepții compromisului

Adepții compromisului nu au întârziat să atace ca hienele tastatura, căci nu mai pot păcăli pe nimeni cu argumentele lor minciuno-juridice.

Pentru a arăta că Înaltpreasfințitul Artemie nu a creat niciun fel de schismă, e suficient să ne reamintim:

  1. Ce pot face episcopii:

să hirotonească alți episcopi (un episcop este hirotonit de un sobor format din mai mulți episcopi, cel puțin 3 în cazuri excepționale) și să hirotonească horepiscopi, preoți și diaconi. Conform Canonului 10 Antiohia, un horepiscop se hirotonește de un singur episcop. Nu există canoane care să spună că e nevoie de mai mulți episcopi pentru a hirotoni horepiscopi. Acest lucru este un sofism, o supoziție drăcească. Nu există Canoane incomplete. Sfinții Părinți nu au dat niciodată Canoane incomplete. Ar fi o hulă la adresa lor; similar cu teoria „bisericilor nedepline”, acum se inventează teoria Canoanelor incomplete. Canonul 10 Antiohia și Canonul 13 Anghira arată cum sunt hirotoniți horepiscopii și ce atribuții, îndatoriri și restricții au.

2.Ce pot face horepiscopii:

-să hirotonească preoți și diaconi doar cu voia episcopului;

-să facă activitate misionară și catehizare în teritoriu și în mănăstiri;

-să fie conducători ai credincioșilor în aceste perioade de mari transformări și de prigoană;

să organizeze modul de slujire în vremuri de prigoană, când lăcașurile de cult au rămas în mâna ecumeniștilor, să sfințească lăcașuri de cult, să aibă grijă de păstrarea sfintelor odoare și a sfintelor moaște;

să ajute la combaterea ereziilor după cum este menționat și în Istoria Bisericii Ortodoxe Române de Mircea Păcurariu, 1991:

„Apoi, trebuie să avem în vedere faptul că, în secolele IV—VII, Sinoadele ecumenice si locale, prin canoanele lor, ca si Sfinţii Părinţi si scriitori bisericesti au reusit să fixeze în scris doctrina sau mărturisirea oficială de credinţă a Bisericii, precum si principiile de organizare bisericească si formele de cult. Comunităţile crestine din nordul Dunării n-au putut rămîne străine de aceste schimbări, de acest «progres»în toate domeniile vieţii bisericesti, de hotărîrile Sinoadelor ecumenice, de asezămintele monahale care au început să ia fiinţă în diferite părţi ale lumii crestine, de bisericile nou construite, de noile slujbe, de sărbătorile introduse în calendarul crestin, de cinstirea sfinţilor, a icoanelor, a moastelor etc.

Aceste schimbări au cerut imperios ca si comunităţile de la noi sa se adapteze la noile situaţii. Dar un astfel de lucru nu-l puteau face credinciosii simpli, ci ei trebuiau să aibă în permanenţa în fruntea lor un conducător, care să dirijeze acest proces de mari transformări în viaţa bisericească, adică un episcop sau cel puţin un horepiscop ori un episcop misionar (periodeut). Dezvoltarea teologiei în genere, a artei crestine, ca si apariţia atîtor învăţături gresite în sînul Bisericii impuneau fiecărui preot datoria de a cunoaste, cît de puţin, aceste probleme.”

HOREPISCOPII NU POT:

-să hirotonească alți episcopi;

-să hirotonească alți horepiscopi;

-să hirotonească preoți și diaconi fără voia episcopului căruia se supun.

CONCLUZII:

În Eparhia de Rașka și Prizren nu s-a creat un Sinod paralel, nu s-a creat schismă.

Episcopul Artemie a hirotonit horepiscopi, nu episcopi deplini. Acești horepiscopi nu vor putea să hirotonească alți episcopi, nici alți horepiscopi. În lipsa sau după moartea episcopului de care se supun, nu vor putea să mai hirotonească nici preoți, nici diaconi, în schimb vor face activitate misionară și vor ajuta la combaterea panereziei ecumeniste; comunicarea învățăturilor de credință corecte și combaterea ereziilor fiind una dintre atribuțiile pentru care rolul lor a excelat în perioada diferitelor erezii condamnate de Sfintele Sinoade Ecumenice și Locale.

Nu există nicio asemănare cu formațiunile schismatice care și-au creat sinoade proprii. Nu s-a creat și nu se va crea o succesiune nelegitimă, după cum s-a demonstrat, pe temeiul diferențelor canonice dintre treapta de episcop și cea de horepiscop.

Așa că pentru oricine mai are un dram de minte, „schisma” este doar în capul unor distinși teologi care și-au consolidat susținerea din partea adepților naivi pe care au reușit să-i păcălească până acum.

Reclame
Acest articol a fost publicat în Ecumenism, Evenimente cotidiene importante, Inselari contemporane. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s