ATENȚIE MARE ȘI VIGILENȚĂ: Adepții compromisului emit involuntar judecăți eronate. Sfântul Atanasie cel Mare, Sfântul Eusebiu și Sfântul Teodor Studitul arată că nu este greșit a hirotoni preoți în eparhii străine pe vreme de erezie

Părinții semnatari ai sinaxei de la Roman nu sunt sub jurisdicția episcopului Artemie. Horepiscopii sunt o treaptă din vechime, dacă a dispărut, nu înseamnă că nu mai poate fi din nou instituită. Iar horepiscopii pot hirotoni pe timp de erezie alți preoți în eparhii străine cu aprobarea episcopului. Nu ne-am unit cu episcopul Artemie, repetăm, nu suntem sub jurisdicția lui. Iar cu preoții hirotoniți în acest fel, Sfântul Teodor Studitul ne arată că putem cel puțin sta împreună la rugăciune și la masă.

Să nu ne mulțumim doar cu wikipedia în probleme atât de importante din punct de vedere teologic, să căutăm răspunsurile acolo unde trebuie, în Pidalion, și apoi să facem cercetare amănunțită în patrologie.

nota 122 Canonul 8, Sinodul I Ecumenic:

„Fiindcă nu este slobod a se face episcop în sat, sau într-un târg mic, în care şi un singur
prezbiter este destul, pentru a nu se defăima numele episcopului, după canonul 6 al sinodului din Sardica, pentru aceasta, în nişte oraşe mici ca acestea, şi în sate, se făcea cei ce se numea horepiscopi. Deci horepiscopul după canonul 10 al Antiohiei, se făcea de episcopul cetăţii aceleia, la care supus, şi însuşi şi satul lui. Zice dar canonul acesta, că unul ca acesta se hirotonisească citeţi, ipodiaconi, şi (eforchistis) adică catehisitori. Dar să se caterisească de va îndrăzni fără voia episcopului celui din cetate a hirotonisi prezbiter sau diacon, măcar de ar avea şi hirotesie de episcop. Iar canonul 8 al aceluiaşi sinod, iartă a da neprihăniţi horepiscopi cărţi paşnice, adică slobozitoare celor ce ar cere. Aşişderea încă şi canonul 13 al celui din Anghira, rânduieşte că fără scrisorile adevăratului episcop să nu hirotonisească horepiscopii, prezbiteri, sau diaconi, nici în locul lor, nici întru altă cetate.

Iar Sfântul Atanasie cel Mare, Sfântul Eusebiu și Sfântul Teodor Studitul, ne arată că pe timp de erezie se pot hirotoni preoți în alte eparhii:

„Pe timp de erezie, după trebuinţă, nu este totul neapărat conform regulilor stabilite pe timp de pace. Astfel vedem că au procedat şi preafericitul Atanasie şi sfântul Eusebiu, care ambii săvârşeau hirotonii asupra persoanelor din afara regiunii lor. Şi acum vedem că acelaşi lucru se săvârşeşte şi în vremea ereziei actuale.” [Epistola 87(275). Către monahul Metodie]

Concluzia: mult zgomot pentru nimic, ca prin titlu și audiență să amăgească pe toți cărora le plac nedreptățile și învinuirile pe nedrept. Chiar și involuntar, pentru că nu se străduiesc să citească Pidalionul, nu vor niciodată să ne asculte și pe noi, nici măcar nu se obosesc să citească ce ne ostenim să scriem – Cum vor ei să cunoască situația noastră din moment ce nu ne ascultă, sunt orbi și surzi la strigătele noastre ? (!) – Se complac în autismul lor publicistic și se reped să emită judecăți după diferite site-uri (care nu prezintă neapărat în modul cel mai potrivit un subiect atât de important), făcând în același timp elementare greșeli de argumentație ce se erijează în manipulări involuntare, în slujba păpușarilor (trimiși de ecumeniști și neprigoniți de nimeni), care acaparează pe cei SURZI, ORBI ȘI NEPĂSĂTORI FAȚĂ DE ADEVĂR ȘI FAȚĂ DE PROBLEMELE APROAPELUI!

Vom cerceta mai amănunțit problema, dar considerăm că totul se încadrează în problematica pusă pe vremea Sfântului Teodor Studitul: dacă putem sta cu astfel de preoți (hirotoniți în vreme de erezie în eparhii străine) la sfătuire, psalmodiere și la masă – și răspunsul a fost: DA, putem. Ce s-a făcut mai mult de atât oameni buni la sinaxa din Serbia? Nu avem voie nici să ne sfătuim între noi? E NECESARĂ APROBARE SPECIALĂ DIN PARTEA ECUMENIȘTILOR SAU A PRIETENILOR LOR DIN PIREU CARE LI SE ÎNCHINĂ ȘI LE FAC DARURI CA UNOR PAPI?

„Despre presbiterii hirotoniţi fără înştiinţare la Roma, Neapol şi Longobardia şi eliberaţi: putem să-i primim pe aceştia şi să avem comuniune cu ei, să luăm masa împreună şi să ne rugăm împreună?”  [Epistola 87(275). Către monahul Metodie] – ȘI AM ARĂTAT MAI SUS, RĂSPUNSUL ESTE CĂ PUTEM.

E adevărat că episcopul Artemie a fost avertizat că presupune multă atenție decizia lui, și a fost sfătuit să nu hirotonească alți episcopi. Și nu a hirotonit decât horepiscopi. Vom cerceta mai mult cu privire la hirotonia acelor horepiscopi, dar ce e clar și important e că ne putem sfătui și putem organiza fără probleme sinaxe alături de episcopul Artemie, nu s-a întâmplat nimic mai mult!

Din moment ce unii se află în compromis cu erezia având comuniune cu ereticul Onufrie și cu Kirill al Rusiei, bineînțeles că nu au fost invitați de episcopul Artemie. Din moment ce sunt sub ascultarea lui Serafim al Pireului și PS Longhin care stau bine mersi cu mitrele aurite, fac plecăciuni la eretici ca Onufrie și Bartolomeu și nu ii caterisește nimeni…

Motivul pentru care fac compromisul e demontat tot de scrieri patristice, autentice, primordiale – în scrisoarea Sfântului Teodor Studitul către egumenul Evstratie, pe care îl acuză, că deși mărturisește credința, nu era prigonit din mănăstirea lui. Și îl întreba în scrisoare: „Cum de tu rămâi în continuare în mănăstire și nu te izgonesc, de vreme ce pe noi ne prigonesc și ne-au mazilit pe toți? Asta înseamnă că tu ai o înțelegere cu ei, ești în comuniune cu dânșii.” (Sursa: Patrologia Greacă citată de Gheron Sava la conferința de la Râmnicu Sărat)

Acest articol a fost publicat în Ecumenism, Evenimente cotidiene importante. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

14 răspunsuri la ATENȚIE MARE ȘI VIGILENȚĂ: Adepții compromisului emit involuntar judecăți eronate. Sfântul Atanasie cel Mare, Sfântul Eusebiu și Sfântul Teodor Studitul arată că nu este greșit a hirotoni preoți în eparhii străine pe vreme de erezie

  1. Pingback: ATENȚIE MARE ȘI VIGILENȚĂ: Adepții compromisului emit involuntar judecăți eronate. Sfântul Atanasie cel Mare, Sfântul Eusebiu și Sfântul Teodor Studitul arată că nu este greșit a hirotoni preoți în eparhii străine pe vreme de erezie ̵

  2. Pingback: ATENȚIE MARE ȘI VIGILENȚĂ: Adepții compromisului emit involuntar judecăți eronate. Sfântul Atanasie cel Mare, Sfântul Eusebiu și Sfântul Teodor Studitul arată că nu este greșit a hirotoni preoți în eparhii străine pe vreme de erezie ̵

  3. Muritor zice:

    Horepiscopul nu are aceleași funcții și statut ca episcopul. El este inferior ierarhic ca funcții față de un episcop, deși pe parcursul istoriei horepiscopi puteau deveni și anumiți episcopi, dar asta însemna o oarecare retrogradare ierarhică. Horepiscopul are funcții mult mai limitate față de episcop, respectiv hirotonia episcopului nu se face neapărat de 2,3 episcopi (precum în cazul hirotoniei episcopului), ci e suficientă hirotonia de către episcopul locului, unul singur. Nu cunosc pînă acum vreo informație argumentată istoric și canonic care să contrazică acest lucru. Aștept replică argumentată, dacă se va ivi.

    A se vedea următoarele canoane în Pidalion ce reglementează statutul și funcțiile horepiscopilor:
    * Canoanele 8 și 10 Antiohia (341 d.Hr.)
    * Canon 13 Ancira (314 d.Hr.)
    * Canon 14 Neocezareea (315 d.Hr.)
    * Canon 8 al I-ului Sinod Ecumenic (325 d. Hr.) + subînsemnarea 122
    * Can. 57 Laodiceea (364 d.Hr.)
    * Canonul 89 al Sf. Vasile cel Mare
    * Canonul 39,34 Cartagina (418 d.Hr.)
    * Canonul 14 al celui de-al 7 Sinod Ecumenic (787 d.Hr.)

    Doamne ajută!

    Apreciat de 1 persoană

  4. roman zice:

    Poate ca ar trebui sa inceteze ,,scandalurile” si chiar raspunsurile cu cei pe jumate antiecumenisti,cu cei care au gasit inca odata o ,,solutie” de mijloc,adica una arhiconica,fiindca a fi caldicel ,adica pe la mijloc,adica ceva de nici alb nici negru ,ci gri ,e o inselare omeneasca de la cei mai tari inselatori dintre draci=arhiconii.S-a discutat destul despre faptul ca de la parafarea, semnarea si legiferarea de negru pe alb a ecumenismului la sedinta de la Creta (cel putin),clerul si ,,dreptcredinciosii” BOR-administrativ (au sau nu ,,cuget/partasie” la erezia ecumenista,adica nu au intrerupt pomenirea ,da’ cica nu sunt deacord cu…creta…si cum putem sa ne dam noi seama?!… daca ei nu fac cu fapta nimic ,ci doar au ,,cuget”…in fine sa trecem peste)au devenit madulare bolnave ale Bisericii celei Una si ca orice boala, trebuie sa incepi un tratament (incetarea pomenirii mincinosului si atacatorului Adevarului ,care nu mai drept invata Adevarul,ci altceva…placut urechilor lor pamantesti ,ceva lumesc si dracesc…).Iar despre a te Impartasi cu Sfintele Taine (care Har este in BOR pana la un Sfant si Mare Sinod Ortodox,atunci cand se taie si se arunca in foc ,mladitele bolnave si uscate…ca doar nimeni nu a contestat asa ceva,dar iarasi semiecumenistii se fac ca…ploua) )este spre osanda celui care este nevrednic,.Apostolul Pavel spune,nu eu:Oricine va manca painea sau va bea paharul Domnului cu nevrednicie,vinovat va fi fata de Trupul si Sangele Domnului…si osanda va manca si bea (Corinteni1,11,27,29) si iarasi noi ,,marturisitorii de pe net”,nu putem sa avem frica de spusele Apostolului.Acesti semiecumenisti ,adica cei care au intrerupt pomenirea pana la banceni,cel putin si au reluat-o acolo prin slujirea Sfintei Liturghii impreuna cu Episcopul Loghin , pomenindu-l pe Inaltul Onufrie,care la randu-i il pomeneste pe Fericitul Chiril al Marii Rusii ,iar ala pe Bartolomeu cel mare,iar ala iubindu-se cu… papa ereticul bisericii satanei de la vatican,in cazul acestor ,,luptatori” moderati si echi-librati,impotriva ereziei ucigatoare de suflete de oameni=ecumenismul ar trebui sa ne rugam sa ii ierte Dumnezeu si sa le lumineze mintea si sufletul si sa se lepede de caldiceala asta umana,cat mai repede.Cale de mijloc in dreapta credinta,adica in Biserica cea Una (nu in cazuri particulare), nu a existat nu exista si nici nu va exista ,decat ca si o cale pierzatoare de suflete.De exemplu in cele trupesti ,ce rost are daca eu l-am tinut (imobilizat) pe cel omorat de partenerul meu de crima si nu eu sunt cel care am bagat cutitul in trupul lui .Pai partenerul meu ucigas va fi condamnat la 50 de ani de puscarie ,iar eu la 40 de ani,asa ca in cazul partasiei sau al caldicelii asteia la erezie ,va diferi probabil doar greutatea pedepsei ,dar pedeapsa e sigur si ptr cel care nu au intrerupt pomenirea si ptr cel care au intrerupt-o pe jumate sau au cuget ortodox ,adica invata despre erezie ,dar el nu face faptic nimic de frica sau din alte motive.Ce au facut preotii si mirenii prezenti in Serbia ?!Probabil ca au ,,cercetat” si au dorit sa vada cu ochii lor ,daca este ceva atins de erezie ,schisma sau alte fapte legate de dreapta credinta.Eu cred ca cel mai corect si cel mai bine ar fi sa fie intrebat Pr. Spiridon sau Gh. Sava,personal (Pr. Staicu fiind mai nerabdator deja a postat ceva pe blogul sau,dar Sfintia Sa ar trebui sa inceteze sa se mai ,,razboiasca” cu MS Chirila&co…iertare…,ca nu iese nimic bun) si nu pe net de ce ,,concluzii” au tras ei,de la distanta si din,,surse”…aiurea.Eu sunt sigur ca Pr. Spiridon nu se lasa inselat si nici nu se ,,imbata cu apa chioara”despre sarbi.Sfintia Sa este destul de capabil si incercat, ptr a trage o concluzie dreapta despre cele vazute si intamplate acolo.Daca a fost o vizita de bun augur vom afla cu siguranta de la Parinti si nu din specula de trei lei a partii …cu partasia.Ei cred ca e de joaca cu Ortodocsia in vremurile astea ..ciudate tare ,dar tare de tot.Asta nu e un spectacol sau o ,,dezbatere” politica ,aici e vorba de tot ce are Omul, oferit in dar de Dumnezeul cel Viu,e Invatatura lui Dumnezeu ptr om.Atentie mare ca Ortodocsia e Biserica cea Una ,nu e o …religie…asa cum incearca sa ne impuna dracii in constiinta noastra,e insasi Invatatura lui Dumnezeu ptr ca Omul sa se Sfinteasca ,e Mireasa Mirelui Hristos.Doamne ajuta si iertati-ma,ca eu nu vreau sa tulbur pe nimeni,dar trebuie facut un pas inspre a ne indrepta ca oameni spre Dumnezeul Nostru!…Si ne iarta noua greselile noatre,precum si NOI IERTAM GRESITILOR NOSTRI…sa si facem cu fapta, sa ne iertam unii cu altii si sa ducem lupta cea buna .Asa sa ne ajute Dumnezeu!!

    Apreciat de 2 persoane

  5. prciprian zice:

    Mulțumim frumos fraților ortodocși pentru aceste lămuriri clare ca și cristalul.

    Apreciază

  6. socaciu90 zice:

    Daca considerati ca numai nepomenitorii ingraditi de ecumenisti fac parte din Biserica Ortodoxa cum se face ca Patriarhul Ierusalimului care a semnat in Creta inca primeste Lumina Sfanta de la Ierusalim?Are Domnul Iisus Hristos alta parere decat a nepomenitorilor?

    Apreciază

    • „Nu întrerupem pomenirea datorită faptului că și-au pierdut harul sau Tainele, ci pentru că propovăduiesc erezia. Există două feluri de eretici, însă una din părți este deja condamnată, iar cealaltă încă nu este judecată. Cu ereticii condamnați, care sunt și caterisiți de Biserică, oricum nu putem avea comuniune. Pentru că sunt deja condamnați. Canonul 15 vorbește despre ereticii care încă nu au fost judecați. Spune: înainte de judecata sinodală întrerupem comuniunea pentru că propovăduiesc în mod eretic. Adică înainte de condamnarea sinodală înseamnă că trebuie a se face Sinod care să-i condamne. Până atunci noi nu avem comuniune cu ei. Și aceasta nu înseamnă că ei își pierd Tainele. Tainele nu ne interesează. Nu suntem nici Sinod care să stabilească cine are Taine și cine nu are. Ceea ce fac cei care spun că nu există Taine, fac din ei înșiși Sinod, (se situează – n. ed.) mai presus de Sinod. Pentru că Sinodul judecă ereticul, adică este în fond un tribunal (Sinodul) care cheamă ereticul, pe acuzat. Îi arăți erezia lui și dacă acela se îndreaptă, se pocăiește, toate bune. Dacă nu se îndreaptă, atunci îl caterisești. Dacă era caterisit, cum să-l mai caterisești tu încă o dată? Ereticul nu este caterisit în mod automat. Doar noi cunoaștem că împreună cu cei care propovăduiesc erezia, nu avem comuniune pentru că ne îmbolnăvim în credință. Aceasta este problema.” Gheron Sava Lavriotul va explica cum stau lucrurile. Mult spor la citit sau ascultat omilii pentru a va mai catehiza nitel !

      Apreciază

      • socaciu90 zice:

        Sfintii mai desavarsiti au dragoste si mila chiar fata de diavoli,inclusiv arhiconi.Sfintii de pe urma vor fi mai desavarsiti pentru ca ispitele vor fi mai mari,mucenicia duhovniceasca mai intensa si constientizand apostazia generala,cat de usor poti cadea mai ales cu ratiunea,se vor stradui sa se salveze pe ei insisi,neconsiderandu-se demni a putea salva sau condamna pe cineva.Dumnezeu stie inima fiecaruia si cine este ecumenist,daca nu aveti mai intai mila,dragoste fata de cei pe care vreti sa-i condamnati la un Sinod Ecumenic si va mai considerati printre singurii drept-credinciosi ortodocsi ramasi,nu sunteti nici macar vrednici sa vorbiti despre harul Sfantului Duh si despre Taine ,chiar va meritati cu adevarat caterisirea.

        Apreciază

      • Dragostea înseamnă a spune Adevărul.

        Căci socotesc ura față de oameni şi despărţire de Dumnezeiasca dragoste ajutorul dat rătăcirii eretice spre mai mare pierzanie a celor ce se țin de această rătăcire. Sfântul Maxim Mărturisitorul (epistola 12: PG91, 465C).

        Când știi că cineva va fi atacat de tâlhari nu îi spui adevărul, să știe să se păzească? Dacă taci, va fi înjunghiat de tâlhari.

        Apreciază

      • socaciu90 zice:

        „În ceea ce îi privea pe neortodocși, catolici sau protestanți, Părintele Serafim Rose avea o viziune foarte echilibrată: „poate că lor Dumnezeu încă nu le-a descoperit ortodoxia, iar noi ar trebui să fim exemple vii”. Cât privește folosirea termenului „eretic” , Părintele Serafim spunea: este mult prea des folosit, și de cele mai multe ori cu ură, cu triumfalism, eretic este cineva care a cunoscut biserică ortodoxă, a primit revelația, iar apoi alege* în deplină* cunoștință* să se despartă de ea. Cuvântul nu li se poate aplica tuturor celor care s-au născut în medii neortodoxe.”

        Apreciază

      • matale te-ai nascut in medii neortodoxe? ti se pare ca majoritatea locuitorilor acestei tari s-au nascut in medii neortodoxe? dar acestia pe care ii aparati ca nu stiu, crezi ca ar vrea sa afle adevarul asa cum ne explica Cuv Serafim de Rose?

        Apreciază

      • socaciu90 zice:

        Nu stiu eu nu cunosc inima omului sa judec atat de usor.

        Apreciază

      • nici noi nu suntem Dumnezeu sa facem Sfinti

        Apreciază

    • Muritor zice:

      Și cînd o să știți că Lumina Sfîntă nu mai coboară? Or să zică patriarhul Ierusalimului asta? Și dacă nu o să zică, dar Lumina totuși nu o să vină, iar el totuna va ieși cu lumînările aprinse, ce o să faceți?

      Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s