Conform Pidalionului nu trebuie recunoscuta autoritatea episcopilor cazuti in erezie sau nedrepti

Iată ce ne tâlcuiește Sfântul Nicodim Aghioritul la nota 272 de la Canonul 4 al Sinodului din Antiohia*:

„Pe însuşi canonul acesta îl pomeneşte sinodul al 4-lea în al 4-a praxă a sa, citit de Etie arhidiaconul şi primichiriul Bisericii mari. dar pentru ce canonul acesta mai în toate cărţile a practicalelor sinoadelor se însemnează al 83 nu mă dumiresc? Poate că să fie greşeală a scrierii (faţa 149 tomul al 2-lea al sinodicalelor). Însemnează însă, fiindcă la sinodul acesta a fost exarh Evsevie Arianul, şi următorii lui. Pentru aceasta nerânduit l-au lăsat, ca să le ajute, împotriva Părinţilor care atunci se goneau de dânşii, şi mai ales împotriva marelui Atanasie. Pentru aceasta Sfântul Atanasie, şi Sfântul Ioan Hrisostom, după Socrat cartea 6 cap 18 au prihănit canonul acesta, că nu este soborniceştii Biserici, ci acelei a arienilor. Că şi pe Atanasie prin canonul acesta l-au caterisit evsevianii, şi pe Hrisostom au căutat să-l caterisească episcopii cei ce în Constantinopol s-au adunat împotriva lui. Fiindcă adică după ce s-au caterisit au sărit în scaun, fără a hotărî alt sinod cele pentru dânsul. Încă şi papa Inochentie în epistolia ce trimite către Constantinopoliteni pentru Hrisostom, prihăneşte pe un canon acesta după Sozomen cartea 8 cap 26 şi după Dositei (foaia 133 despre cei ce au patriarhit în Ierusalim). Deci fiind zic, că şi sfinţii aceştia acest canon îl prihănesc. Iar ecumenicul al 4-lea sinod îl primeşte, precum am zis, şi cel al 6-lea ecumenic. Pentru aceasta este trebuinţă a se prosdiorisi (a se rândui), ca să rămână neprihănit; adică, să nu aibă loc de dezvinovăţire şi nădejde de aşezare episcopul acela ce se va caterisi, 1. La vinovăţii arătate, şi drepte după canonul 28 spostolesc. 2. Nu de sinod particular de câţiva episcopi ai eparhiei, şi din aceştia unul dând dreptate, iar altul osândind, după canonul 14 al acestui sinod din Antiohia (că atunci trebuie mitropolitul să cheme şi din episcopii megieşitelor ţări, ca să se cerceteze judecata, şi să se dezlege toată îndoiala, după acestaşi canon), dar ori de sinodul tuturor episcopilor eparhiei, care în conglăsuire osândind, iar nu neunindu-se după canonul 15 al acestuiaşi din Antiohia, ori de sinodul patriarhului ocârmuirii. 3. Şi să fie faţă cel ce se judecă, şi loc de răspundere să i se dea, după canonul 74 apostolesc, afară numai de s-a chemat, şi nu au întâmpinat după acestaşi apostolesc. 4. Şi pârâşii să nu-i fie vrăjmaşi vederaţi, nici aceiaşi să fie şi pârâşii, şi judecători, precum acestea s-au întâmplat la nelegiuita caterisire a lui Atanasie şi a lui Hrisostom. Despre care vezi la subînsemnarea canoanelor 28 şi 32 apostoleşti. Ci şi prezbiterii, şi diaconii, şi clericii cei mai de jos, întâi trebuie a şi căutat judecăţile lor la arhiereii lor. Iar de ar prihăni pe judecătoria lor, să cheme şi pe alţi megieşi episcopi, ori şi pe mitropoliţii eparhiilor lor, după canonul 36 din Cartagina. Şi cel 12 al acestuiaşi.”

Nota 272 de la Canonul 4 al Sinodului din Antiohia arată foarte clar că NU trebuie recunoscută autoritatea episcopilor fărădelege, eretici sau nedrepți. Canonul acesta care face referire la judecata sinodală, se aplică, doar dacă judecata se face de episcopi ai soborniceștii Biserici, și nu de către episcopi eretici sau fărădelege, după cum s-a întâmplat cu Sfinții Atanasie cel Mare și Ioan Hrisostom. De asemenea, pârâșii nu trebuie să fie și cei ce judecă sau vrăjmași ai celui chemat la judecată, ci se cuvine a fi dreptslăvitori și neprihăniți, pentru a nu se face nedreptate, după cum subliniază și tâlcuirea la Canonul 74 Apostolic: 

Iar cei ce-l pârăsc pe el pentru bisericeşti pricini, se cuvine a fi şi dreptslăvitori, şi neprihăniţi, adică vrednici de credinţă, că întru alt fel nu se primesc la pâră după aceleaşi canoane. Pentru aceasta şi Zonara se vede conglăsuind cu hotărârea cea de aceste fel a canoanelor.”

Se înțelege foarte clar că dacă pârășii sunt eretici sau vrăjmași vădiți ai celor chemați la judecată, înseamnă că nu sunt îndeplinite condițiile în care trebuie acceptată participarea la o astfel de judecată. Iată că astfel de judecăți nedrepte fac ecumeniștii, și cei îngrădiți de erezie nu au de ce a se înfățișa lor, întrucât aceasta este o judecată a celor fărădelege.

Fericit barbatul, care n-a umblat in sfatul necredinciosilor si in calea pacatosilor nu a stat si pe scaunul hulitorilor n-a sezut.” – Psalmul I

„[…] iar cu oamenii cei care fac faradelege nu ma voi insoti cu alesii lor. […]

[…] Prabuseasca-se de pe stanca judecatorii lor. […] – Psalmul 140

Adăugăm mai jos și un scurt fragment din cele consemnate mai demult în articolul

Dezbatere asupra proiectului de rezolutie propus publicului larg fara o consultare temeinica cu toti membrii sinaxei si contra-argumente .

Un alt punct din proiectul de rezoluție cuprinde afirmația că întreruperea pomenirii ierarhilor ecumeniști nu suspendă în vreun fel legislația canonică a Bisericii Ortodoxe. Nu putem să nu observăm că acesta reprezintă un punct periculos, deoarece, recent, s-a arătat că această legislație la care se face referire este cea a consistoriilor eparhiale, în fața cărora preoții ce întrerup pomenirea nu au de ce să se supună și să se prezinte, pentru că ortodocșii trebuie să se lupte să convoace un sinod care să condamne pe eretici, nu să îi judece ereticii pe ortodocși.

Sfântul Maxim Mărturisitorul nu s-a dus de bunăvoie spre a fi judecat de eretici, ci din porunca Împăratului, a fost luat cu forța de către oști și adus la judecată. La fel erau aduși și mucenicii în fața împăraților idolatri, spre a fi chinuiți dacă nu jertfeau idolilor, și nu se duceau din propria inițiativă. Atunci când prezența nu este impusă prin ridicare cu forța, prezentarea la astfel de judecăți ale călcătorilor de lege nu are nicio justificare în acord cu Sfânta Tradiție.

 

*CANONUL 4 – CANOANELE SINODULUI DIN ANTIOHIA
Dacă vreun episcop caterisit de sinod, ori prezbiter, sau diacon de episcopul său, ar îndrăzni a lucra ceva a liturghiei, ori episcopul după obişnuirea cea dinainte, ori prezbiterul, ori diaconul. Să nu mai fie slobod lui nici întru al sinod, a-i fi nădejde de aşezare, nici loc de răspundere să aibă, ci şi cei ce se împărtăşesc cu dânsul toţi, să se lepede de la Biserică, şi mai ales, dacă aflând ei hotărârea cea dată asupra celor mai înainte zişi, ar îndrăzni a se împărtăşi cu dânşii.
TÂLCUIRE
Rânduieşte canonul acesta, că oricare arhiereu se va caterisi de către sinod, ori prezbiter, sau diacon se va caterisi de către episcopul său, şi fiind caterisit, ar îndrăzni a lucra vreo sfinţită lucrare, precum mai întâi, adică arhiereul a arhieriei, iar preotul pe a preoţiei, şi diaconul a diaconiei, mai înainte de a se cerceta judecata lor la altă judecătorie bisericească mai înaltă, aceştia zic, să nu aibă mai mult nădejde de îndreptare la alt sinod, nici să li se dea loc de a se dezvinovăţi. Fiindcă aceştia şi cei asemeni, s-au făcut lepădaţi de către fiecare sinod, pentru aceasta că nu a îngăduit a rămâne în caterisirea sinodului, după canonul 37 din Cartagina, dar şi câţi s-au împărtăşit cu cei caterisiţi ştiind caterisirea lor, toţi să se depărteze din Biserică. Vezi şi pe 28 apostolesc.

 

Vedeți și: https://invataturilesfintilorparinti.wordpress.com/2017/12/28/predica-parintelui-spiridon-la-sarbatoarea-sfantului-arhidiacon-stefan/

https://invataturilesfintilorparinti.wordpress.com/2017/12/30/conferinta-lui-gheron-sava-de-la-ramnicu-sarat/

https://invataturilesfintilorparinti.wordpress.com/2018/01/30/sa-ii-cercetam-in-lumina-sfintilor-parinti-pe-toti-cei-implicati-in-lupta-antiecumenista-si-sa-nu-credem-tot-felul-de-vorbe-minciunoase-lansate-public/

https://invataturilesfintilorparinti.wordpress.com/2018/01/23/raspunsul-parintilor-athoniti-la-proiectul-de-rezolutie-initiat-de-m-s-chirila-si-semnat-de-el-si-de-unii-parinti-romani/

 

Reclame
Acest articol a fost publicat în Ecumenism. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s